Hörselnedsättning på jobbet: Hur du gör din hörselnedsättning mindre besvärlig på jobbet

Lästid: 3 min.
05-10-20

Hörselnedsättning kan medföra utmaningar på jobbet – både för dig och dina kollegor. Att missa information och informella samtal kan göra att du känner dig isolerad och förlorar självförtroendet. Genom att informera andra om din hörselnedsättning garanterar du att du får det stöd du behöver för att utföra ditt jobb.

Kanske förlitar du dig på mötesprotokoll för att helt förstå vad som sagts. Kanske missar du skämten på lunchen eller en småpratet vid kaffemaskinen. Lyckligtvis kan bra hörapparater lösa de flesta problem som orsakas av hörselnedsättning på jobbet. Tipsen nedan kan vara precis det du behöver för att göra livet lättare i vissa situationer.

Informera dig själv och sedan din arbetsgivare

Det tar tid att acceptera att man har en hörselnedsättning. Det är svårt att acceptera att det finns saker du inte kan höra eller göra på grund av din hörselnedsättning. Men när du väl accepterar din hörselnedsättning blir det lättare att ta kontroll och be om hjälp.

Ta initiativet för att lära dig så mycket du kan om hörselnedsättning och behandlingsmetoder. Du kommer att bli förvånad över hur många som har en hörselnedsättning, det är väldigt vanligt. Tillgång till information om dina rättigheter och dina behov gör det lättare för din arbetsgivare och kollegor att ge dig stöd.

  • Be din audionom om råd, kommunikationsmaterial och riktlinjer
  • Gå med i nätverk med andra med nedsatt hörsel – online, på din arbetsplats och på andra platser

Undersök statliga stödåtgärder, lagar och andra källor till stöd såsom medvetandeutbildning för dina kollegor. Genom att involvera experter tar det pressen från dig.

Att berätta eller inte berätta

Bedöm om din hörselnedsättning kommer att påverka ditt arbete. Berätta sedan för relevanta personer och så många personer som du anser är viktigt. Stöd från dina närmaste kollegor kan göra stor skillnad, så var inte rädd för att berätta vad du behöver. Dina kollegor kanske inte vet hur de kan hjälpa människor med hörselnedsättning. Arbeta utifrån ett positivt tankesätt för att skapa trivsamma förutsättningar.

Tala ut och ofta

Det finns ingen universallösning som passar alla. Alla har vi individuella behov. Genom att dela med dig av de utmaningar du ställs inför under samtal delar du också ansvaret för att säkerställa din förmåga att delta i sociala interaktioner. Det är ju i allas intresse att du är med på allt som händer.

Tänk säkerhet

Var medveten om faror på arbetsplatsen och extra försiktighetsåtgärder som kan behövas. Kan du höra larm? Finns det några aktiviteter du bör undvika om du inte kan höra ropade varningar? Om du reser på natten med jobbet och vet att du kan ha svårt med att höra brandlarm ska du informera hotellpersonalen att de behöver varna dig i händelse av brand.

Anpassa ditt sätt att arbeta efter dina behov

Det kan innefatta en mängd olika överväganden. Var realistisk om dina begränsningar och var öppen för alternativ. Modern teknik kan erbjuda lösningar på mer än ett sätt.

  • Använd e-post och textmeddelanden istället för telefonen
  • Anordna personliga möten när det är möjligt.
  • Insistera på att använda video under virtuella möten
  • Hitta en lugn plats för dina samtal.
  • Håll telefonsamtal korta och gå över viktiga punkter innan du avslutar samtalet

Få möten att fungera för dig

Möten kan vara en utmaning, särskilt större möten. Men väl förberedd kan du få dem att fungera för dig.

  • Be om ett manus före större presentationer, om möjligt
  • Be om en tydlig agenda och be övriga deltagare att hålla sig till den
  • Begär mötesprotokoll med tydliga åtgärdspunkter
  • Ordna möten runt ett bord så att du kan se allas ansikten
  • Informera dina kollegor om dina behov t.ex. "Tala en i taget, är ni vänliga"

Jobbansökningar och intervjuförberedelser

Det är helt upp till dig om du berättar om din hörselnedsättning för en blivande arbetsgivare. Det är ett väldigt personligt beslut. Du behöver inte nämna din hörselnedsättning i ditt CV eller ansökningsbrev. Var dock öppen med allt kommunikationsstöd du kan behöva för en intervju. Om arbetsgivaren till exempel schemalägger en telefonintervju går det bra att begära en personlig intervju istället.

Om du bestämmer dig för att berätta om din hörselnedsättning, öva på positiva sätt att föreslå lösningar och det stöd du kan behöva. Till exempel, "telefonsamtal kan vara svårare, så jag föredrar videosamtal." Ta med dig användbar information om kommunikation, verktyg och utrustningsbehov.

Be inte om ursäkt, var positiv och oroa dig inte Du är inte ensam om att ha en hörselnedsättning på arbetsplatsen. Ta första steget idag och få det stöd du behöver.